Naast de diagnostiek en behandeling van ouderen met dementie en/of psychische klachten is het belangrijk ook aandacht te besteden aan het ondersteunen van en interventies bij hun directe omgeving.

Met de directe omgeving bedoelen we de direct betrokkenen van ouderen met dementie en/of psychische klachten, zoals partner, kinderen, familie, mantelzorgers, vrijwilligers, etc. Mensen in de directe omgeving lopen relatief vaker risico op overbelasting en ‘burn out’. Ook komen er vaker relatieproblemen voor. Gesprekken gericht op het verbeteren van de onderlinge communicatie, het bespreken van waarden en voorkeuren, bijvoorbeeld met betrekking tot zorg, kunnen leiden tot meer draagkracht en acceptatie.

Psycho-educatie

Psycho-educatie betekent uitleg over de ziekte en de gevolgen ervan, en training hoe met deze gevolgen om te gaan. Psycho-educatie vermindert de ervaren belasting en depressieve klachten van de direct betrokkenen en vergroot hun kennis en vaardigheden. Direct betrokkenen van ouderen met dementie en/of psychische klachten kunnen voor psycho-educatie terecht bij To Be 1.

Alzheimer café

Een specifieke vorm van psycho-educatie, die gecombineerd wordt met andere interventies en een positief effect heeft op het psychisch functioneren van de oudere met dementie en zijn of haar directe omgeving is het Alzheimer Café. In het Alzheimer Café komen personen met dementie, hun mantelzorgers en professionals maandelijks bijeen. De bijeenkomsten zijn laagdrempelig en hebben een informatief en informeel karakter. In de regio Deurne-Asten-Someren vindt maandelijks het Alzheimer Café Peelland plaats. Jeanette van den Bosch van To Be 1 is één van de gespreksleiders van dit Alzheimer Café. Voor meer informatie, zoals data en thema’s, verwijzen wij u graag naar de website van Alzheimer Nederland.

Interventies

De psychotherapeutische interventies waarvan de effectiviteit is onderzocht zijn gericht op het verbeteren van de wijze waarop mensen in de directe omgeving van de oudere met dementie en/of psychische klachten met probleemgedrag of andere stresssituaties omgaan. Daarnaast is er aandacht voor het bevorderen van de onderlinge communicatie en steun tussen familieleden.